Praha (pb) – Podobně jako ostřílený ragbyový trenér, který připravuje své svěřence na soupeřovy herní varianty, stojí Michal Jursa v čele firmy, jež řeší se svými klienty rizika jejich podnikání. Šéf české pobočky světového koncernu Aon nedávno zavelel k podpoře českého ragby. Korporace, která je světovým hráčem v pojištění, zajištění a poradenství při řízení rizik, se stala partnerem České rugbyové unie. „K ragby mě přivedl syn, který hraje za Petrovice. Když vidím, jaké má tento nádherný sport v Česku zázemí, je na místě trochu pomoci,“ říká v rozhovoru usměvavý třiačtyřicátník Michal Jursa.
Proč jste se za firmu Aon rozhodli sponzorsky podpořit české ragby?
Důvodů je víc, na ragby se nám líbí základní hodnoty, kterými jsou čestnost, nadšení, soudržnost, kázeň a respekt. To vše já vyznávám nejen osobně, ale i naše firma a kolegové.
Druhým důvodem je, že se nám líbí podporovat sport, který je sám o sobě čestný, ale zároveň je v našem prostředí takovou skoro Popelkou. Není to mainstream, není to sport, který podporují všichni. Chtěl jsem být u něčeho, co je na vzestupu, co je jiné a originální. Když na zápas pozveme naše klienty, často zažijí něco, co ještě neviděli.
Pomohl ke vztahu k ragby i teambuilding, který jste ve firmě absolvovali?
Samozřejmě, ta osobní zkušenost z ragbyového teambuildingu je nepřenositelná. Všichni z Aon jsme za to byli moc rádi. Zejména pak ti, kteří se fyzicky účastnili, ti z toho byli opravdu nadšení. Ti, co se nazapojili, mohli litovat 😊
Takže pozvete obchodní partnery na rugby?
Pozveme. Pravda, trošku riskujeme,jaký bude zájem. Mnoho lidí neví, jak se rugby hraje, neznají pravidla, ale hodně často se jim líbí se na to koukat v televizi. Neznám moc lidí, kteří se na ragby byli podívat nebo kteří se v něm angažují třeba přes děti nebo přes známé, tak si říkám, že jim můžeme naživo ukázat něco nového. Vidět takový sport na vlastní oči má přeci jen mnohem větší sílu.
Samotný koncern Aon podporuje rugby?
Celosvětově nikoli, ale třeba naše pobočka v Irsku sponzoruje irské reprezentační patnáctkové ženské ragby. Na zelených irských dresech svítí velké logo Aon.
Vyplatí se to společnosti Aon? Já mám firmu spojenou přeci jen mnohem více s fotbalem, s logem společnosti na dresech týmu Manchester United.
Ano, tomu rozumím, je to tak, ale tento sponzoring už je dávno pryč. Brand awareness firmy díky sponzoringu Manchesteru United významně vzrostl. S ohledem na to, že jsme americká firma, a v Evropě jsme byli aktivní především na britském a západoevropském trhu, tak to výrazně pomohlo znalosti naší značky v jiných regionech, třeba ve střední a východní Evropě. Já teď usiluju o to, aby o Aon bylo více slyšet v Česku. Ragby je příležitost pozvat naše klienty na speciálnější akci, konkurence zve na divadlo, koncerty, fotbal či hokej. My zkusíme něco originálnějšího. Za mě je to zároveň podpora amatérského sportu.
Michale, přiznej se, jak velkou roli hrálo to, že ragby hraje tvůj syn?
Haha, je pravda, že k ragby mě přivedl můj syn. Dříve jsem vídával rugby v televizi, ale nikdy nechápal pravidla. I na našem ragbyovém teambuildingu, který pro nás na hřišti pražské Slavie zorganizovala Česká rugbyová unie, bylo pro mě mentálně nejnáročnější běžet dopředu, ale nahrávat dozadu. Když začal syn hrát ragby, a dívali jsme se na sport v televizi, a podívám se v jakých podmínkách se u nás ragby hraje a jaké má zázemí, a jaké si myslím, že by reprezentace měla mít zázemí, tak jsem přesvědčený, že je dobré ho podpořit.
Ve firmě navíc máme kolegu, který trénuje děti ragby a má syny, kteří hrají v Říčanech. A taky je v českém Aon i další kolega, který kdysi ragby hrával. Takže podporu jsem měl i odsud.
Jak si syn vybral rugby?
Vybral a zařídil si to sám, navíc bydlíme poblíž Petrovic. Předtím hrál dlouho golf, pak chvíli fotbal, který ho moc nezaujal. Na ragby ho baví - ptal jsem syna, nejsou to má slova 😊 - že je tam fajn parta, tým drží pospolu, je tam vzájemný respekt jak mezi hráči, tak vůči trenérům a rozhodčím, že je to fyzický, ale férový sport a v týmu se uplatní široké spektrum kluků, protože každá pozice vyžaduje jiné fyzické předpoklady.
Jaký je podle tebe potenciál ragby v Česku?
Vidím potenciál pro růst. I proto se v něm chci angažovat, je tady velká základna lidí, kteří chtějí sportovat. Většina dětí se pohybuje ve fotbale, hokeji, basketu nebo třeba florbalu, a možná už všichni nechtějí hrát to samé. Je tam taky obrovská konkurence a mám pocit, že některé sporty berou rodiče a trenéři až příliš vážně. Ragby navíc dává či učí lidským hodnotám, třeba komunikaci na hřišti vedeš se všemi spoluhráči a s rozhodčím vždy jen s respektem a úctou. Je to tvrdé, ale má to jasná pravidla. U některých sportů se simuluje, v ragby se každý zvedne a hraje dál. V mladších kategoriích se mi líbí, že kluci i holky hrají dohromady. A začít se dá v každém věku.
Michale, když řeknu pojištění a zajištění, je to pro širší veřejnost asi tak srozumitelné jako pravidla ragby. Co tedy Aon dělá?
Jsme americká firma založená v roce 1982 v Chicagu. Dnes působíme ve 120 zemích světa, máme přes 50 tisíc zaměstnanců. Naše akcie se obchodují na burze v New Yorku. Globálně se orientujeme zejména na firemní klienty. Aon v Česku je pojišťovací a zajišťovací makléř. Ale děláme i segment Health and Benefits, tj. služby pro zaměstnance našich firemních klientů. V Česku zaměstnáváme přibližně 250 lidí. Největší část týmu je tvořena lidmi, kteří dělají zajištění, tedy zajišťujeme pojišťovny u zajišťoven. To znamená přenášíme riziko z pojišťovny dále.
Divize pojištění pak pracuje pro klienty, kteří nás pověří, abychom se postarali o jejich pojištění. My jim potom strukturujeme a skládáme pojistný program na dohodnutá rizika – ať už pojištění majetku, odpovědnosti, přerušení provozu, vozového parku, D&O* nebo i méně obvyklá pojištění, například kybernetické riziko, transakční pojištění u fúzí a akvizic, fine art, key man insurance, pojištění pro finanční instituce, cargo pojištění, pojištění pohledávek a exportních obchodů, atd. Přinášíme na český trh nová řešení, která už používáme v Aon v jiných zemích světa. Pak máme v Praze tým lidí, který dělá takzvaný Impact Forecasting, což jsou katastrofické modely pro různé přírodní živly. Tyto modely se používají v pojišťovnách, ale my máme unikátní možnost nasadit je i přímo u našich klientů.
A pár slov o sobě, Michale?
ocházím ze Zlína, ještě na základní škole jsme se s rodiči přestěhovali do Prahy. Na základní a střední škole jsem hrával basketbal. Pracoval jsem dlouhá léta v korporátním bankovnictví, téměř pět let jsem také vedl leasingovou společnost v České republice a na Slovensku. V roce 2022 jsem přišel do společnosti Aon. Tady se pořád učím něco nového, to mě moc baví. Mám dvě děti, osmiletá dcera dělala donedávna gymnastiku, která jí sice šla, ale už ji tolik „nebrala“ a přemýšlí, co by chtěla zkusit dál. Syn hraje ragby za Petrovice jako druhořadník. V 16 letech měří 196 centimetrů, takže je na hřišti vidět (smích). Ragby ho moc baví, je soutěživý, maká na sobě na hřišti i ve fitku. Hlavní ale je, aby byl v dobré partě, užíval si týmovou hru a bavilo ho to. Mě samotného baví auta, cestování, rád sportuju: lyžuju, hraju golf nebo jezdím na kole a měl bych zase začít běhat… (úsměv).
* Krytí nákladů na právní ochranu žalovaných členů orgánů společnosti.