ČSRU

Podcast: Ragby jako nástroj pro kultivaci hodnot

Ragby a hodnoty. V rámci marketingové komunikace se spjatost s hodnotami jako jsou čestnost a respekt často prezentuje jako něco, čím se od ostatních sportů ragby odlišuje. Jakýsi benefit, který si malí ragbisté a ragbistky odnášejí i do života. Může být v tomto smyslu ragby i nástrojem, jak přinést hodnoty do života "běžných lidí"? Na jedné škole v Novém Jičíně se o to pokusili. O tom, jak to dopadlo, jsme se bavili v nejnovějším díle podcastu ZaHáčky s Veronikou Žákovou a Kamilem Gavendou z Open House Bruntál.

Ragby jako vzor

Všechno začalo nápadem jednoho fanouška ragby z Bruntálska. Kamil Gavenda, bývalý závodní tanečník, později i trenér, pracuje v současnosti jako preventista v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež Open House Bruntál. Jeho denním chlebem jsou školy, kde pomocí specifických programů, snižuje riziko vzniku rizikových jevů, jako je šikana nebo konflikty mezi spolužáky. Jeho cílem je do těchto škol a tříd přinést harmonii, k čemuž společně s kolegy a kolegyněmi využívají různé metody. Jednou z nich je i takzvaná Výchova ke ctnostem - projekt, který v dětech probouzí a buduje vnitřní systém hodnot. Jako fanoušek ragby sledoval i světový šampionát v ragby, který se konal koncem minulého roku ve Francii. A během toho přišel ten nápad - co kdyby ve své práci využil právě tento sport a jeho pět ušlechtilých hodnot?

"Proč ragby? V tomto světě se lidé hodně ohánějí tím, že podle hodnot se nedá žít. A ragby mi ukázalo, že to jde," vysvětluje Gavenda zdroj své inspirace.

Jsme zhruba o půl roku dále, píše se červen 2024, a na základní škole Galaxie v Novém Jičíně začíná první část experimentu, v jehož rámci se Kamil, společně s Veronikou Žákovou, ředitelkou Open House Bruntál a dalšími kolegy z Výchovy ke ctnostem, školní psycholožkou Míšou Karlíkovou, pokusí, probudit hodnoty v žácích celé školy pomocí ragby. Součástí týmu je za Českou rugbyovou unii i Dan Beneš, jehož úkolem je dohlédnout nad sportovní částí programu a naučit ragby nejen žáky, ale i členy a členky pedagogického sboru.

Galaktická mise

Cílem první fáze programu je připravit tehdejší žáky osmých tříd na roli průvodců pro své mladší spolužáky.

"Tři dny jsme je připravovali na roli průvodců, aby se jednak naučili hrát ragby, aby pochopili ty hodnoty a vůbec se připravili na svou vůdčí roli během podzimní fáze programu," upřesňuje program Veronika Žáková.

"Už tenkrát mi přišel celý tenhle projekt hodně inspirativní, a to především díky jeho obrovskému přesahu ze hřiště do školy a ze školy do každodenního života. A tak bylo úžasné být svědkem toho, jak se sdílením prožitků, vnímáním her a různých situací, jejich reflexí mezi učiteli a žáky, hráči a trenéry, formuje a posiluje osobnost a morální kredit všech, kdo se na těchto aktivitách podílí," sdílí své dojmy z akce Dan Beneš.

Program pokračoval v srpnu, kdy byli do projektu více zataženi učitelé. Se začátkem nového školního roku, koncem září, pak přišla řada na vrchol celého programu. V jeho rámci využívali instruktoři speciální, ragbyové karty o hodnotách a učili se o nich prostřednictvím cvičení, které obsahovaly ragbyové prvky. Pomyslným hřebem bylo závěrečné utkání v ragby na improvizovaném hřišti za školou.

"Zářijová část projektu proběhla rovněž ve skvělé atmosféře, plné vstřícnosti, otevřenosti a kamarádství, a proto se i herní chápání ragby jako takového, stejně jako dovednosti žáků i učitelů posouvaly galaktickou rychlostí. Závěrečný 'mač' na škole Galaxii v Novém Jičíně pak potvrdil, že ragby rozhodně patří do škol, což umocnila i kladná zpětná vazba se strany žáků, učitelů, odborníků na poli pedagogiky a psychologie," vyjadřuje spokojenost Dan Beneš, který byl na severovýchod země vyslán jako ambasador ragby.

Úspěch experimentu dává naději

Celá, tzv. "Galaktická mise“ ukázala, že propojení sportovních hodnot a výchovy ke ctnostem může přinést pozitivní změny ve školním klimatu.

"Za mě se to povedlo. Nyní je však potřeba, aby učitelé v té práci s hodnotami pokračovali. Práce nekonči, teprve začíná," neskrývá spokojení spojené s určitou pokorou do budoucna Veronika Žáková.

"Ragby se tam naučil celý učitelský sbor a tělocvikáři ho budou používat v tělocviku. Následně byli jeho energii vystaveni všechny děti a jejich rodiče. Myslím si, že za ty tři dny jsme ovlivnili zhruba tři sta lidí, kteří ragby hrát asi nikdy nebudou, ale rozhodně si ho zamilovali," hovoří o zasetí zájmu o ragby na Novojičínsku Kamil Gavenda. O propojení ragby a hodnot hovořil po konci projektu i Dan Beneš.

"Krásně se totiž ukázalo, jak ragby a celý tento projekt dokáže tvořit a budovat charakter, což znamená, že s sebou nese příležitost úplně pro každého potkat se s hodnotami, ctnostmi, prožít je a vzít si je do života za své," říká "Danko" Beneš.

Úspěch experimentálního preventivního programu tak dává naději, že spojení ragby, preventivních programů a iniciativy kultivovat v dětech ctnosti, a vychovat z nich tak lepší lidi, může fungovat. Tak jako vše však vyžaduje prostředky a erudované pracovníky, kteří budou schopni programy v budoucnu provést.

Pokud Vás o propojení ragbyových hodnot a preventivního programu v Novém Jičíně zajímá více, poslechněte si nejnovější díl podcastu ZaHáčky, ve kterém se dozvíte i několik praktických rad, jak hodnoty kultivovat ve svých svěřencích jako trenér. Česká rugbyová unie bude ve spolupráci s projektem Výchova ke ctnostem pokračovat i nadále. Věříme, že se o této spolupráci již brzy opět dočtete na našem webu.

Generální partner

Hlavní partneři

Partneři

Institucionální partneři